Soerabaja (vervolg 2 mei) - Reisverslag uit Tretes, Indonesië van kooimans - WaarBenJij.nu Soerabaja (vervolg 2 mei) - Reisverslag uit Tretes, Indonesië van kooimans - WaarBenJij.nu

Soerabaja (vervolg 2 mei)

Door: kooimans

02 Mei 2011 | Indonesië, Tretes

Reisverslag 2 mei

Om 8 uur stond onze chauffeur, Sugiyanto, klaar om ons naar Tretes te brengen. Dit is een hele leuke rit door de sawa’s en de bergen. Onderweg nog een stop gemaakt bij de Candi Jawi tempel.
De weg naar Tretes was een klim naar boven, terwijl wij naar boven reden kwamen bij mama de herinneringen naar boven over Tretes. De rit naar boven was prachtig , wat een mooie omgeving. Bij het zwembad zag je in de verte een waterval naar beneden komen.
Gertjan is hier in 2002 ook geweest en kreeg 9 jaar geleden deja vu gevoelens toen hij bij het zwembad stond. Zijn beschrijving werd door mama bevestigd. De naam van het hotel Bakkenist is inmiddels veranderd in hotel Inna. Mama herkende het hotel, zeker toen wij naar het zwembad liepen kwamen de herinneringen duidelijk naar boven. Het was leuk om te zien dat zowel bij mama als bij Gertjan de herkenningspunten naar boven kwamen. Mama werd steeds enthousiaster en beschreef het hotel van toen en waar de ingang in deze tijd was. Inderdaad is nu de ingang verplaatst en is er een deel bij gebouwd, maar een aantal dingen waaronder het zwembad is nog in zijn originele staat gebleven. Vanaf het hotel heb je heel mooi uitzicht, helaas was het vandaag heiig en krijg je dit mooie uitzicht niet goed op de foto’s.
Onze chauffeur had ons al aangeraden om pisang goreng te eten in het hotel, wij namen een kopje koffie en een van de personeelsleden waarmee mama had gesproken gaf als tip de pisang goreng te proberen. Het werd dus koffie met pisang goreng, deze smaakte heel goed! Gemaakt van de kleine banaantjes, kapok. Wij gaan weer verder, op het moment dat wij in de auto stappen begint het te druppen, gevolgd door een forse regenbui.
Gertjan wil nog kijken naar een houten kamferkist en Sugiyanto weet nog wel een adres waar zij houten meubelen maken. Dat bleek een heel dorp te zijn.
In Pasuruan vind je de houtwinkels naast elkaar, stoelen, kasten, tafels, alles kan je daar vinden behalve een kamferkist. De verleiding om een houten tuinset te bestellen was groot.
Voor Sugiyanto was niks te veel, hij wist nog wel een adres in Soerabaja. Onderweg vroeg hij of wij nog tassen wilden zien deze werden in het dorp Tanggulangin gemaakt en o.a op Bali verkocht.
Daar zeggen wij geen nee op! Er was een grote winkel met veel tassen van bekende merken. Daar hebben wij even rond gesnuffeld en kleine aankopen gedaan.
Tot nu toe hebben wij ons verbaasd over het verkeer, de rijstijl en dat wij nog geen ongeluk hadden gezien. Dat is helaas vandaag tot twee keer toe wel het geval geweest. Onderweg naar Tretes zagen wij op de andere rijbaan een forse aanrijding en in het dorp Pasuran zagen wij een akelig ongeluk waarbij 1 dodelijk slachtoffer is gevallen. Het andere slachtoffer werd in een open ambulance met loeiende sirene weggereden.
Onderweg hebben wij in een soort wegrestaurant soto ayam gegeten. Enak!!

Na de soto zijn we terug gegaan naar het hotel. Onderweg kregen wij weer een tropische regenbui. Er kwam een ongelooflijke hoeveelheid water naar beneden en de riolering kon het niet aan. Het water stond op sommige plekken bij de mensen aan de kuiten. Bij het hotel aangekomen was het tijd voor de bestelde manicure.

Voor de avond hebben we Edmé uitgenodigd met ons mee te gaan naar het huis van Sampoerna voor een Indische rijsttafel. Dit scheelde ons weer een taxi ritje want ze kwam ons ophalen met haar chauffeur. Het huis van Sampoerna is gevestigd in een oud koloniaal gebouw en was vroeger een sigarettenfabriek. Het is volledig gerestaureerd en ziet er prachtig uit. Het was heel gezellig en na afloop werden we weer keurig afgeleverd bij het hotel. Onderweg werd nog de Simpang klok opgezocht tegenover de apotheek. Niets was Edmé teveel om Moeders de oude dingen te laten zien. De klok bestond niet meer , maar er was nu een fontein gebouwd. Het zei Marian en mij niets, maar de beide dames haalden herinneringen op van het Soerabaja van vlak na de oorlog.

Morgen naar Bali. De tickets hebben wij geboekt via internet en net voor het slapen gaan hebben wij bevestigd gekregen dat wij in hotel La Taverna zitten op Sanur Beach.

• 02 Mei 2011 - 19:06

Marieke:

Lieve allemaal,

Erg leuk om jullie zo een beetje te kunnen volgen vanaf de bank in Rotterdam. Mooie verhalen en mooie foto's! Het moet een geweldig bijzondere reis zijn. Heel veel plezier nog deze laatste week!

liefs Marieke
    PS Oma: uw plantjes staan er goed bij! :-)

• 02 Mei 2011 - 19:54

Karen:

Ik heb net de mooie verhalen van de afgelopen dagen gelezen. Wat geweldig dat jullie dit allemaal meemaken en zo herinneringen op kunnen halen. Het is vast heel bijzonder.
    En lekker veel soto ajam aan het eten! Heeeerlijk!
    Heel veel plezier op Bali! Geniet!xxx Liefs,
    Karen

• 03 Mei 2011 - 17:50

Nathalie:

Mooie reisverhalen, kan me voorstellen dat jullie genieten. Verjaardagskaart gisteren ontvangen. Veel dank daarvoor. Sinds vandaag is Remko te volgen op twitter (ingewijd door zijn nieuwe collegae bij Punt Uit Media). Hij is in serious business! Veel liefs, Nathalie