Bandung - Yogjakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van kooimans - WaarBenJij.nu Bandung - Yogjakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van kooimans - WaarBenJij.nu

Bandung - Yogjakarta

Door: kooimans

26 April 2011 | Indonesië, Batavia

Reisverslag 25 april.
Vandaag vertrekken we naar Yogjakarta met het vliegtuig. Als we met de trein gaan duurt dat 7 uur en het vliegtuig één uur. Het boeken van de tickets was geen probleem alleen het betalen ging niet. Je moet betalen via de ATM en dat kan niet met een kaart van een buitenlandse bank. De tickets waren geboekt op de 24 april ’s avonds en ik ging het proberen bij een ATM in de buurt van het hotel. Het was ongeveer 23:00 uur en ik liep het hotel uit. Opeens uit het niets kwam vanuit het donker Djenna. Hij heeft zijn auto gehaald en samen hebben we een aantal ATM’s bezocht. Overal nul op het request. Uiteindelijk hebben we het opgegeven. Echter bij het ontbijt kwam de conciërge bij onze tafel. We konden het ook cash aan hem betalen. Hebben we uiteindelijk gedaan.
Na een uitgebreid ontbijt zijn we om 11:30 naar het vliegveld van Bandung vertrokken. Jammer dat we de huisnummers van tante Mieke en oom Piet niet hadden, maar het is niet anders. Moeders had de nummers thuis gelaten.
Op het vliegveld werden we onmiddellijk opgewacht door de kruiers. We hadden een oude man die drie koffers in zijn eentje naar de incheck balie droeg. We bleken 1,5 uur te vroeg te zijn en de kruier bood aan om te wachten bij de bagage zodat wij koffie konden gaan drinken. Hebben we dan ook maar gedaan. Na ongeveer een uur, we zaten aan de koffie, komt de kruier aanhollen dat we kunnen inchecken. Ik vroeg of Moeders en zus mee moesten. Nee, dat hoeft niet alleen paspoort meenemen.
Onderweg vertelde de kruier al dat we heel veel overbagage hadden, gezamenlijk 23 kilo. Het blijkt dat je op deze vlucht maar 15 kilo bagage per persoon mag meenemen. Ik dacht dat zal het wel worden, maar uiteindelijk moest er IDR 150.000 afgerekend worden (€ 12,00).
We moesten om 14:30 uur vliegen, maar het werd 15:30 uur. Tijd krijgt in Indonesië een andere dimensie (jam karet = elastieken tijd). De vlucht naar Yogjakarta duurde nog geen uur , We hadden nogal wat turbulentie onderweg en het plensde toen we aankwamen. Er werden paraplu’s uitgedeeld bij het uitstappen en in het gebouw van de luchthaven van Yogjakarta werden de pluus weer ingenomen. Na een taxi ritje van 25 minuten kwamen aan bij het Phoenix hotel. Een oud koloniaal gebouw, omgebouwd tot hotel. Werkelijk een schitterend gebouw, dat de koloniale tijd nog uitademt. Terwijl ik stond in te checken kregen de dames een welkomst massage. Verwennerij alom.
‘s Avonds wilden we eten bij de Kraton, maar het restaurant was dicht op maandag. De taxi chauffeur heeft ons naar een ander restaurant gebracht en daar hebben we heerlijk gegeten. Nadat we IDR 300.000 hadden betaald (€ 24 voor 3 personen) zijn we weer teruggegaan nar het hotel. Onderweg hebben we met de chauffeur afgesproken dat hij ons woensdag komt halen en naar de Borobudur brengt.

Reisverslag 26 april 2011
Na een zeer goede nachtrust weer een uitstekend uitgebreid ontbijt tot aan ouderwetse broodpudding toe.. Moeders raakte in extase want er was een Bubur corner. Daar wordt elke dag een verschillende Bubur uitgeserveerd. Het was inderdaad erg lekker. Na het ontbijt zijn we met de becak naar de jalan Malioboro gegaan. Onderweg werd besloten eerst naar de zijden batik te gaan kijken, dus de becek reed de jalan Malioboro voorbij en wij naar de batik bedrijfjes. De becak rijders brachten ons in de kampung van de kraton. Eén van de becakrijders vroeg aan moeders of ze uit Rotterdam kwam. Het bleek dat hij twee kinderen had laten adopteren in Rotterdam.
De dames hebben er wat rond gesnuffeld en toen zijn we met dezelfde becek naar de winkelstraat gegaan. Daar koffie gedronken wat geshopped toen weer terug naar het hotel. De vorige avond hebben wij alle drie hetzelfde gegeten, maar op één of andere manier ben ik sakit perut. Zeker weer te gulzig geweest met de saté. Nu zitten we bij het zwembad en zijn mijn darmen weer tot rust gekomen. Vanavond gaan we of in hotel eten of in een restaurant aan de overkant.

• 26 April 2011 - 11:55

Frank:

Het lijkt me een spannende reis, er worden veel avonturen onderweg beleefd. Gelukkig is het (bijna) geen probleem om goed voor de inwendige mens te zorgen. Het Paasweekend was heel erg zonnig en helaas een drama voor mijn voetbalclub PSV, maar dat heben jullie natuurlijk al lezen/gezien?

• 26 April 2011 - 16:01

Els:

Net thuisgekomen van mijn werk, en het eerste wat ik dan doe is jullie verslag lezen! Heel leuk om op deze manier te lezen waar jullie zijn en wat jullie allemaal meemaken. Overigens ook leuk om de reacties van de andere lezers te lezen.

• 27 April 2011 - 08:00

Liesette:

Lieve mensen, enorm leuk om te lezen! Wat een geweldige reis.
    Geniet verder dan doen wij dat via het log ook"
    Groetjes liesette