Yogjakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van kooimans - WaarBenJij.nu Yogjakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van kooimans - WaarBenJij.nu

Yogjakarta

Door: kooimans

27 April 2011 | Indonesië, Batavia

Reisverslag 27 april
Vandaag een drukke dag voor de boeg. Weer eerst beginnen met een uitgebreid ontbijt. Moeders weer naar de bubur counter en Marian en ik gingen voor de omelet en tropisch fruit.
Om 08:45 stond onze chauffeur voor vandaag klaar, Wakida. Eerst naar de Kraton, het paleis van de Sultan. Daar hadden we een gids die vloeiend Nederlands spreekt. Hij heeft zijn Nederlands geleerd via Wikipedea. Toen we hem een compliment gaven voor zijn Nederlands, zei hij “ik boerenkinkel”. Hij gaf een uitgebreide uitleg, met veel humor, over de Kraton. De huidige sultan heeft één vrouw en vijf dochters, waarvan 3 getrouwd en één dochter heeft verkering met een Nederlander. De grootvader van de huidige sultan had 75 kinderen en zijn overgrootvader 80 kinderen. Het hele complex van de Sultan is 1km².
De vader van de huidige sultan was een vriend van koningin Juliana. Ze zeiden kennelijk Juultje en Henkie tegen elkaar. Henkie had in Leiden gestudeerd samen met Juul.
Na de rondleiding op weg naar de Borobudur. Een boeddhistische tempel die pas ontdekt is in de 19de eeuw. Daar had Moeders erg naar uitgekeken.
De Borobudur ligt ongeveer 40 kilometer ten noordwesten van Yogjakarta. Bij het uitstappen van de auto werden we onmiddellijk belaagd door souvenir verkopers. Dit is echt spitsroeden lopen.
Ik heb uiteindelijk een hoedje gekocht voor IDR 30.000 waar oorspronkelijk IDR 50.000 voor gevraagd werd (ik had mijn pet op de hotelkamer laten liggen). Ze zitten nog net niet aan je trekken, maar het scheelt weinig. We waren blij dat we bij het ticket office kwamen en naar binnen konden.
Ook hier weer een prettige gids. Het was alleen jammer dat een gedeelte was afgesloten, omdat de Merapi bij één van zijn uitbarstingen in 2010 dit gedeelte had beschadigd en ze bezig waren om te restaureren. Hier konden we niet op de bovenste lagen komen. Het was heel indrukwekkend.
De gids heeft ons nog naar een speciaal gedeelte gebracht waar wij een wens konden doen.
Na de rondleiding weer spitsroeden lopen bij de souvenir verkopers. Moeders is het tawarren nog niet verleerd want toen ze Marian even ging helpen ging de prijs van IDR 100.000 voor één Boeddha, naar drie Boeddha’s voor IDR 50.000 (€ 4,00). Zelf kocht ze een waaier voor IDR 10.000 waar eerst IDR 20.000 voor gevraagd werd. Dit meisje had geluk want moeders vond het een aardig meisje dus ze hield op bij IDR 10.000.
Na de Borobudur op weg naar de Prambanan de grootste Hindoe tempel van Indonesië. Dit ligt zo’n 30 kilometer ten oosten van Yogjakarta. Ook hier weer spitsroeden lopen al was het hier niet zo erg als bij de Borobudur.
Een zeer groot complex van 80 hectares. Ook hier hadden we weer een gids die Nederlands sprak. Hij gaf ook weer een zeer uitgebreide uitleg en niets was hem teveel. De bouwwerken waren zeer imposant (zie foto’s). Na een toer van 1,5 uur stond Wakida weer klaar voor ons en zijn we weer veilig naar ons hotel gebracht. Onderweg hebben we Wakida besteld voor donderdag, want dan gaan we naar Kota Gede (yogja zilverwerken) en de vogeltjesmarkt.
’s Avonds zijn we aan de overkant van ons hotel gaan eten in een Indonesisch restaurant, de tiga nonya’s ( de drie vrouwen). We hebben alle drie een hoofdgerecht genomen, een extra portie saté en alle drie een toetje.
De rekening was IDR 195.000, inclusief drinken, dit komt overeen met € 16,00 totaal.

Na het eten hebben we weer koffie in het hotel gedronken. We krijgen tijdens de reis een spoedcursus Maleis van Moeders, want Marian gaat aan tafel zitten en besteld zonder blikken of blozen meteen copi item (zwarte koffie). Het was een drukke dag, maar we hebben veel gezien.

• 27 April 2011 - 18:02

Babs:

Wat leuk om jullie zo te kunnen volgen!
    En wat hebben jullie al veel gezien en veel gegeten!!
    Nog een hele fijne tijd verder en geniet ervan!

Hartelijke groeten!

• 28 April 2011 - 18:07

Mies:

ha Marian, moeder en broer!
    Wat maken jullie een geweldige reis!
    Leuk om jullie foto's al te zien. 20 jaar geleden zijn wij ook door Java getrokken en hebben veel dingen het zelfde gedaan.
    Wat een heerijke luchten op de marktjes he! Al die kruiden! Fantastisch!
    Geniet nog heeeel veel!
    Wij stappen morgen op een zeilschip de Waddden op!
    Een hartelijke groet uit Rhoon.
    Mies

• 29 April 2011 - 11:20

Hans:

Leuk om jullie ervaringen in Indië te lezen. Gezien de voormalige banden blijft het Indië en jammer dat mijn moeder en twee zusjes (die er geboren zijn) niet eens terugwillen. Ik zou zo meegaan.
    Geniet van alles wat nog komen gaat.
    Vriendelijke groeten.